Orthomoleculaire Therapie

Wat is Orthomoleculaire therapie?

Orthomoleculaire geneeskunde is een alternatieve behandelwijze die het tekort aan voedingsstoffen en supplementen in het lichaam aanzuivert. Orthos is het Griekse woord voor juist, en moleculair slaat op moleculen, het kleinst mogelijke zuiver deeltje van een stof.
Er wordt binnen de Orthomoleculaire therapie vooral gestreefd naar een optimale gezondheid door het aanpassen van de leef- en/of voedingsgewoontes. In sommige gevallen is het nodig om het lichaam te ondersteunen met extra voedingssupplementen, denk bijvoorbeeld aan een multivitamine, omega-3 vetzuren of zelfs eiwit-supplementen.

De wetenschap dat voeding een geneeskrachtige werking kan hebben stamt al van eeuwen geleden. Zo noemt Hippocrates (460-377 v Chr) meerdere malen de geneeskrachtige werking van voeding en hanteert Maimonides (1135-1204) de stelling dat: ‘geen enkele ziekte die door dieet kan worden genezen, met andere middelen dient te worden behandeld’. Dit idee raakte op de achtergrond toen, vanaf ongeveer 1850 de chirurgie steeds grotere resultaten boekte en na de tweede wereldoorlog, de antibiotica als krachtig middel tegen infectieziekten ontwikkeld werden. Naast deze effectieve behandelmethoden werd de invloed van voeding als ondergeschikt ervaren.

In het begin van de 20e eeuw werden steeds meer gebreksziekten ontdekt die genezen konden worden door het toedienen van één vitamine. Een voorbeeld is scheurbuik dat te voorkomen en te genezen bleek met vitamine C. Dat voeding meer invloed heeft dan alleen het voorkomen van de typische gebreksziekten wordt steeds duidelijker vanaf ongeveer 1960.

Sindsdien blijkt uit een groeiend aantal wetenschappelijke onderzoeken dat er wel degelijk een niet te verwaarlozen relatie bestaat tussen voeding en ziekten. Zo is inmiddels duidelijk dat slechte leef- en voedingsgewoonten een rol spelen bij het ontstaan van veel chronische ziekten. Denk aan bijvoorbeeld kanker, hart- en vaat ziekten, diabetes type 2, darmklachten en zelfs alzheimer.

Wordt Orthomoleculaire therapie vergoed?

Omdat Michel ingeschreven staat bij de beroepsorganisatie het CAT (Complementair Aanvullende Therapeuten) wordt Orthomoleculaire therapie bij veel zorgverzekeraars (gedeeltelijk) vergoed. Als u hierover meer wilt weten zult u uw eigen zorgverzekering moeten raadplegen. U kunt dan de rekening, nadat u hem bij mij betaald hebt, (gedeeltelijk) terugvorderen bij uw zorgverzekeraar. Dit is afhankelijk van uw aanvullende pakket bij de zorgverzekeraar.

Hoe gaat de Orthomoleculaire therapie in zijn werk?

Als u bij Michel een afspraak maakt mailt hij u direct een intakeformulier. Deze wil Michel uiterlijk 4 dagen voor de eerste afspraak teruggestuurd krijgen, dit om zijn voorbereiding op de intake zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. Tijdens de intake stelt Michel veel vragen naar aanleiding van dit formulier. Daardoor komt hij op een juiste werkdiagnose om u zo goed mogelijk te helpen.

Als er uit de intake niets naar voren komt wat voor Michel behandelbaar is zal hij dat melden en verder met u overleggen wat in uw geval verstandig is om te doen.

Na het eerste consult plant u samen met Michel, mits nodig, een nieuwe afspraak in om te kijken of het behandelplan het gewenste effect heeft gehad. Tussendoor houden Michel en u nauw contact om het proces zo optimaal mogelijk te laten verlopen.

Voor het maken van een afspraak voor orthomoleculaire therapie kunt u mailen naar: info@vanbeekorthomoleculair.nl of kijk eens op www.vanbeekorthomoleculair.nl

Meer informatie? 055 - 5426010 afspraak maken